top of page

Katja Willems

Katja Willems

Mijn interesse in yoga ontstond al op jonge leeftijd. In mijn vroege tienerjaren verdiepte ik me in meditatie en deed Hatha yoga houdingen die ik leerde uit boeken. Ik ervaarde dat yoga dag na dag aangepast kon worden aan mijn behoefte, en dat het het allerbelangrijkst was om gewoon te blijven oefenen. Toen ik jaren later kennismaakte met Ashtanga yoga via een workshop met David Swenson was de basis gelegd voor een levenslange interesse in yoga en besloot ik om opleidingen te gaan volgen: Ashtanga yoga Primary Series Teacher Training by David Swenson, Vinyasa Flow yoga Teacher Training 200 uur by Jaqueline Heisel, Poweryoga opleiding by Tonnie Goes, Yin yoga Teacher Training by Sarah Powers. Yoga & Filosofie studie in de Shivavanda Ashram in India.

 

Mijn lesstijl is, net als mijn persoonlijkheid, vloeiend en adaptief. Dit maakt me een veelzijdig docent voor yogi’s die op zoek zijn naar begeleiding, inspiratie en healing. In mijn lessen maak ik gebruik van levenservaring en jarenlange yogabeoefening en geef les in verschillende yogastijlen, zoals Ashtanga, Vinyasa Flow en Yin. Mijn intuïtieve aanpak en stijlen is een mix van de traditionele yoga stijlen waarin ik ben opgeleid en bekend geraakt ben door er zelf veel mee te oefenen. 

 

Gedurende mijn levensloop en yoga carrière ontwikkelde mijn stijl van lesgeven zich naar een meer op mindfulness gebaseerde benadering omdat ik me concentreerde op de meer ontspannen, Yin-stijlen van yoga zoals Lunar flow, slow Vinyasa flow en Yin yoga omdat dat me het meest gaf in mijn eigen proces. 

 

Het vergroten van je zelfbewustzijn is een van de healing forces van Yin yoga. We dragen allemaal wel een trauma mee, of dat nu door een blessure komt of door een traumatische levenservaring. Yoga was de sleutel in mijn eigen healing journey en mijn doel is om deze krachtige potentie van yoga met mijn studenten te delen.

Lunar Flow yoga is een yogales met een sterk ‘yin element’ en gebaseerd op ‘Chandra Vinyasa’.

Dit is een vaste serie die traditioneel wordt beoefend op maan- dagen en dagen waarop je energie niveau wat lager is zoals bijvoorbeeld tijdens je menstruatie of wanneer je zwanger bent of geblesseerd. 

 Met een ‘yin element’ wordt het herstellend vermogen en introspectieve aspect van de serie bedoeld. Het is een dynamische les, maar stukken minder dan je bijvoorbeeld gewend bent van de Poweryoga of Vinyasa flow les, maar wel weer dynamischer dan Yin yoga of Restorative yoga. 

Daarom is de vrijdag van 17:30-18:30 een uitgelezen moment om deze Lunar Flow yogales te beoefenen na een voor de meeste mensen drukke werkweek. Het meditatieve aspect van de les zal je helpen de stress van alledag los te laten en de werkweek af te sluiten zodat je het weekend kan ingaan met nieuwe energie. Je komt dichter bij jezelf waardoor je je werkelijke behoefte en grenzen beter zult herkennen wat je helpt in het bewaken en opladen van je energie reserves wanneer dat nodig is. 

De serie bestaat uit een maan groet die wordt opgevolgd door een vaste reeks houdingen; eerst staand, dan zittend, dan backbends met een aantal restorative inversions op het eind.  

Bij Ashtanga yoga blijf je 5 ademhalingen in de houding, bij deze serie is dat langer (zo’n 8 tot 12 ademhalingen) waardoor er veel tijd is voor verdieping en de les toch best intens kan aanvoelen. De aandacht is vooral op het loslaten van spanningen in het bovenlichaam en polsen, met veel voorover- buigingen en een aangepaste, zachte vinyasa tussen de houdingen die door de meesten makkelijk kan worden uitgevoerd in combinatie met relatief veel heupopeners complementair aan de Ashtanga primary series. 

Je zult merken dat deze les je ook helpt bij het herstellen van spierpijn door sport beoefening en dat je je lichaam met zijn natuurlijke mogelijkheden en uitdagingen beter leert kennen wat je weer kunt meenemen in je dynamische yoga beoefening. 

 

Ben je nieuwsgierig geworden? Boek dan hier mijn les!

Katja

 

   

bottom of page